Algemene verkoopsvoorwaarden
PGLAS, een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met zetel te 2460 Kasterlee, Kemelbeekstraat 2 en ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het ondernemingsnummer 0894.368.605 is een onderneming actief in het verkopen en plaatsen van (op maat gemaakte) glazen deuren, wanden, douches, balustrades, vloeren, spatwanden, en schuifwanden.
De klant kan iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon zijn die in een contractuele relatie van welke aard dan ook met PGLAS komt te staan (hierna de “Klant”) of in het bijzonder iedere persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte goederen en diensten verwerft (hierna de “Consument Klant”).
De klant kan iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon zijn die in een contractuele relatie van welke aard dan ook met PGLAS komt te staan (hierna de “Klant”) of in het bijzonder iedere persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte goederen en diensten verwerft (hierna de “Consument Klant”).
Artikel 1 - TOEPASSINGSGEBIED
1.1 Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden die zijn opgenomen in een afzonderlijke, schriftelijke overeenkomst zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere aanbieding, offerte of overeenkomst tussen PGLAS en de Klant (hierna de “Algemene Voorwaarden”).
1.2 Het sluiten van een overeenkomst houdt de integrale kennisname alsook de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding van de Algemene Voorwaarden van PGLAS in, die aan de Klant worden bezorgd samen met de offerte.
1.3 Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts mogelijk mits een uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst tussen PGLAS en de Klant.
1.4 PGLAS behoudt zich het recht voor om onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen in lijn met de economische en juridische noodwendigheden. De nieuwe algemene voorwaarden worden aan de Klant meegedeeld, waarna de Klant het recht heeft om de overeenkomst te beëindigen zonder het respecteren van een opzegtermijn noch het betalen van een opzegvergoeding mits kennisgeving per aangetekend schrijven aan PGLAS binnen een termijn van 8 (acht) kalenderdagen nadat de Klant werd geïnformeerd omtrent de wijziging van onderhavige Algemene Voorwaarden.
1.2 Het sluiten van een overeenkomst houdt de integrale kennisname alsook de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding van de Algemene Voorwaarden van PGLAS in, die aan de Klant worden bezorgd samen met de offerte.
1.3 Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts mogelijk mits een uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst tussen PGLAS en de Klant.
1.4 PGLAS behoudt zich het recht voor om onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen in lijn met de economische en juridische noodwendigheden. De nieuwe algemene voorwaarden worden aan de Klant meegedeeld, waarna de Klant het recht heeft om de overeenkomst te beëindigen zonder het respecteren van een opzegtermijn noch het betalen van een opzegvergoeding mits kennisgeving per aangetekend schrijven aan PGLAS binnen een termijn van 8 (acht) kalenderdagen nadat de Klant werd geïnformeerd omtrent de wijziging van onderhavige Algemene Voorwaarden.
Artikel 2 - OVEREENKOMST
2.1 Alle offertes van PGLAS worden opgemaakt op basis van de gegevens zoals voorzien door de Klant. Elke wijziging van gegevens en wensen kan aanleiding geven tot een herziening van de voorwaarden zoals opgenomen in de offerte. Offertes van PGLAS zijn geldig voor de termijn zoals opgegeven in de betreffende offerte.
2.2 De offertes van PGLAS die zij richt aan een Klant (met uitzondering van Consument Klanten) zijn vrijblijvend en binden haar als dusdanig niet. Niet-schriftelijk bevestigde orders van een Klant binden PGLAS evenmin. Tussen PGLAS en de Klant komt pas een overeenkomst tot stand door ofwel (i) de ondertekening of bevestiging van de offerte door de Klant binnen de geldigheidsduur van de offerte en de hierop volgende bevestiging van PGLAS, ofwel (ii) de uitvoering van de overeenkomst door PGLAS.
2.3 Ten aanzien van een Consument Klant gelden offertes van PGLAS evenzeer voor de vermelde geldigheidsduur. Indien de Consument Klant een offerte schriftelijk bevestigt of ondertekent tijdens deze periode, komt de overeenkomst met PGLAS automatisch tot stand.
2.4 PGLAS is steeds gerechtigd om de betaling van een voorschot van de overeengekomen prijs te vorderen, zoals bepaald in de offerte of anderszins, in welk geval er pas een overeenkomst tot stand komt na de integrale betaling ervan.
2.2 De offertes van PGLAS die zij richt aan een Klant (met uitzondering van Consument Klanten) zijn vrijblijvend en binden haar als dusdanig niet. Niet-schriftelijk bevestigde orders van een Klant binden PGLAS evenmin. Tussen PGLAS en de Klant komt pas een overeenkomst tot stand door ofwel (i) de ondertekening of bevestiging van de offerte door de Klant binnen de geldigheidsduur van de offerte en de hierop volgende bevestiging van PGLAS, ofwel (ii) de uitvoering van de overeenkomst door PGLAS.
2.3 Ten aanzien van een Consument Klant gelden offertes van PGLAS evenzeer voor de vermelde geldigheidsduur. Indien de Consument Klant een offerte schriftelijk bevestigt of ondertekent tijdens deze periode, komt de overeenkomst met PGLAS automatisch tot stand.
2.4 PGLAS is steeds gerechtigd om de betaling van een voorschot van de overeengekomen prijs te vorderen, zoals bepaald in de offerte of anderszins, in welk geval er pas een overeenkomst tot stand komt na de integrale betaling ervan.
Artikel 3 - OPMETINGEN
3.1 Indien zulks noodzakelijk is, staat de Klant zelf in voor het uitvoeren van opmetingen, op basis waarvan PGLAS een eerste offerte opmaakt. De Klant is verantwoordelijk voor de correctheid van deze opmetingen.
3.2 Na goedkeuring van de eerste offerte door de Klant, zal PGLAS vervolgens, indien zulks noodzakelijk is, zelf de nodige opmetingen ter plaatse uitvoeren. Bij deze opmetingen dient de Klant aanwezig te zijn voor de nodige besprekingen. Indien PGLAS vaststelt dat de opmetingen door de Klant niet correct zijn, behoudt PGLAS zich het recht voor om de prijs van de offerte te wijzigen ingevolge het resultaat van de opmetingen door PGLAS. Als resultaat van deze opmetingen wordt er door PGLAS een definitieve offerte opgemaakt van de te leveren goederen en/of diensten, en wordt de offerte aan de Klant bezorgd ter goedkeuring.
3.2 Na goedkeuring van de eerste offerte door de Klant, zal PGLAS vervolgens, indien zulks noodzakelijk is, zelf de nodige opmetingen ter plaatse uitvoeren. Bij deze opmetingen dient de Klant aanwezig te zijn voor de nodige besprekingen. Indien PGLAS vaststelt dat de opmetingen door de Klant niet correct zijn, behoudt PGLAS zich het recht voor om de prijs van de offerte te wijzigen ingevolge het resultaat van de opmetingen door PGLAS. Als resultaat van deze opmetingen wordt er door PGLAS een definitieve offerte opgemaakt van de te leveren goederen en/of diensten, en wordt de offerte aan de Klant bezorgd ter goedkeuring.
Artikel 4 - PRIJS
4.1 Behoudens indien partijen schriftelijk een andere vergoedingsregeling overeenkomen, zal PGLAS de overeenkomst uitvoeren tegen de prijs die in de bevestigde offerte tussen PGLAS en de Klant werd overeengekomen.
4.2 De prijzen zijn exclusief btw (met uitsluiting van de prijzen gemaakt voor een Consument Klant die steeds inclusief btw zijn).
De prijzen zijn bovendien exclusief de kosten waarmee de tussenkomst van derde partijen gepaard gaat, zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot:
- Leverings- en transportkosten
4.3 De prijs wordt opgemaakt op basis van de gegevens die in het bezit zijn van PGLAS (zoals doch niet beperkt tot de door de Klant bezorgde opmetingen). De Klant verbindt zich er bovendien toe om steeds alle noodzakelijke gegevens aan PGLAS te verstrekken die nodig zijn om de prijs vast te leggen. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat de door hem aangebrachte gegevens in dit kader correct zijn. Het niet voldoen aan deze verplichting stelt PGLAS in de mogelijkheid om de levering van haar goederen en/of diensten aan de Klant op te schorten tot op het moment dat de Klant aan deze verplichting voldoet. Indien achteraf blijkt dat de door de Klant verstrekte gegevens, op basis waarvan de prijs tot stand is gekomen, niet correct waren (onder meer na opmeting en vaststelling ter plaatse door PGLAS zelf) of intussen zijn gewijzigd, zal dit mogelijk aanleiding geven tot een herziening van de prijs en van de uitvoeringstermijn.
4.4 PGLAS behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de overeengekomen prijs te wijzigen indien, na de datum van de totstandkoming van de overeenkomst, één of meer objectieve kostprijsfactoren (zijnde: de loonkost, de sociale lasten, prijzen van materialen, grondstofprijzen, prijzen van energie (met inbegrip van de energietaks op glas), prijzen van toeleveranciers) een aantoonbare wijziging ondergaan. PGLAS zal de Klant in voorkomend geval op de hoogte brengen van de prijswijziging. De prijs kan slechts wijzigen tot een bedrag van maximum 80% van de eindprijs.
4.2 De prijzen zijn exclusief btw (met uitsluiting van de prijzen gemaakt voor een Consument Klant die steeds inclusief btw zijn).
De prijzen zijn bovendien exclusief de kosten waarmee de tussenkomst van derde partijen gepaard gaat, zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot:
- Leverings- en transportkosten
4.3 De prijs wordt opgemaakt op basis van de gegevens die in het bezit zijn van PGLAS (zoals doch niet beperkt tot de door de Klant bezorgde opmetingen). De Klant verbindt zich er bovendien toe om steeds alle noodzakelijke gegevens aan PGLAS te verstrekken die nodig zijn om de prijs vast te leggen. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat de door hem aangebrachte gegevens in dit kader correct zijn. Het niet voldoen aan deze verplichting stelt PGLAS in de mogelijkheid om de levering van haar goederen en/of diensten aan de Klant op te schorten tot op het moment dat de Klant aan deze verplichting voldoet. Indien achteraf blijkt dat de door de Klant verstrekte gegevens, op basis waarvan de prijs tot stand is gekomen, niet correct waren (onder meer na opmeting en vaststelling ter plaatse door PGLAS zelf) of intussen zijn gewijzigd, zal dit mogelijk aanleiding geven tot een herziening van de prijs en van de uitvoeringstermijn.
4.4 PGLAS behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de overeengekomen prijs te wijzigen indien, na de datum van de totstandkoming van de overeenkomst, één of meer objectieve kostprijsfactoren (zijnde: de loonkost, de sociale lasten, prijzen van materialen, grondstofprijzen, prijzen van energie (met inbegrip van de energietaks op glas), prijzen van toeleveranciers) een aantoonbare wijziging ondergaan. PGLAS zal de Klant in voorkomend geval op de hoogte brengen van de prijswijziging. De prijs kan slechts wijzigen tot een bedrag van maximum 80% van de eindprijs.
Artikel 5 - MEERWERKEN OF WIJZIGINGEN
5.1 Iedere door de Klant bestelde wijziging of besteld meerwerk vereist een voorafgaand schriftelijk akkoord van beide partijen.
5.2 Indien de Klant gedurende de uitvoering van de overeenkomst meerwerken oplegt en/of wijzigingen bestelt, is PGLAS gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen met een redelijke termijn.
5.3 De goederen en/of diensten die niet waren voorzien op de datum van de overeenkomst, zoals meerwerken of wijzigingen, worden gefactureerd op basis van de op dat moment geldende prijzen van materiaal en het op dat moment geldende uurtarief van PGLAS.
5.2 Indien de Klant gedurende de uitvoering van de overeenkomst meerwerken oplegt en/of wijzigingen bestelt, is PGLAS gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen met een redelijke termijn.
5.3 De goederen en/of diensten die niet waren voorzien op de datum van de overeenkomst, zoals meerwerken of wijzigingen, worden gefactureerd op basis van de op dat moment geldende prijzen van materiaal en het op dat moment geldende uurtarief van PGLAS.
Artikel 6 - BETALING
6.1 Behoudens andersluidende afspraken, is PGLAS gerechtigd te factureren op de tijdstippen zoals voorgeschreven in de offerte. De facturen van PGLAS zijn betaalbaar binnen de 15 (vijftien) kalenderdagen na de factuurdatum op de zetel van PGLAS. De betalingen gebeuren in EURO, via overschrijving op de bankrekening van PGLAS zoals weergegeven op de betreffende factuur.
6.2 Klachten met betrekking tot een factuur zijn enkel ontvankelijk indien de Klant PGLAS hiervan schriftelijk per aangetekende brief en gedetailleerd op de hoogte brengt binnen een termijn van 8 (acht) kalenderdagen na de factuurdatum (zonder dat zulke kennisgeving enige erkenning vanwege PGLAS met de inhoud ervan zou betekenen). Bij gebreke aan zulke kennisgeving wordt de factuur als door de Klant aanvaard beschouwd.
6.3 Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag behoudt PGLAS zich het recht voor om de uitvoering van de overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding. Alle kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de Klant.
6.4 In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op de vervaldag zal de Klant (met uitzondering van de Consument Klant) tevens automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest a rato van 1% per maand verschuldigd zijn vanaf de vervaldatum van de factuur op het openstaande factuurbedrag. Bovendien zal de Klant automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het openstaande factuurbedrag (inclusief btw) met een minimum van 125,00 EUR verschuldigd zijn, zonder afbreuk te doen aan het recht van PGLAS om de effectief geleden schade mits bewijs integraal te vorderen van de Klant.
6.5 Ingeval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag zal aan de Consument Klant een eerste kosteloze herinnering worden verstuurd. Bij gebreke van betaling binnen de voorziene betaaltermijn van 14 (veertien) kalenderdagen zoals vermeld op de eerste herinnering, zullen verwijlintresten conform de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd zijn. Bovendien zal de Consument Klant, een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn, waarvan het bedrag niet hoger is dan:
- 20 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 EUR is;
- 30 EUR vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 EUR is;
- 65 EUR vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 EUR met een maximum van 2000 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500 EUR is.
De kosten voor een bijkomende herinnering bedragen 7,50 EUR vermeerderd met de op het ogenblik geldende van de verzending geldende portokosten.
6.6 Betalingen die de Klant aan PGLAS verricht, worden in de eerste plaats aangerekend op de door de Klant verschuldigde kosten, daarna op de verschuldigde interesten en pas in laatste instantie op de verschuldigde hoofdsom.
6.2 Klachten met betrekking tot een factuur zijn enkel ontvankelijk indien de Klant PGLAS hiervan schriftelijk per aangetekende brief en gedetailleerd op de hoogte brengt binnen een termijn van 8 (acht) kalenderdagen na de factuurdatum (zonder dat zulke kennisgeving enige erkenning vanwege PGLAS met de inhoud ervan zou betekenen). Bij gebreke aan zulke kennisgeving wordt de factuur als door de Klant aanvaard beschouwd.
6.3 Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag behoudt PGLAS zich het recht voor om de uitvoering van de overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding. Alle kosten die hieruit voortvloeien zijn ten laste van de Klant.
6.4 In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur op de vervaldag zal de Klant (met uitzondering van de Consument Klant) tevens automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest a rato van 1% per maand verschuldigd zijn vanaf de vervaldatum van de factuur op het openstaande factuurbedrag. Bovendien zal de Klant automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het openstaande factuurbedrag (inclusief btw) met een minimum van 125,00 EUR verschuldigd zijn, zonder afbreuk te doen aan het recht van PGLAS om de effectief geleden schade mits bewijs integraal te vorderen van de Klant.
6.5 Ingeval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag zal aan de Consument Klant een eerste kosteloze herinnering worden verstuurd. Bij gebreke van betaling binnen de voorziene betaaltermijn van 14 (veertien) kalenderdagen zoals vermeld op de eerste herinnering, zullen verwijlintresten conform de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd zijn. Bovendien zal de Consument Klant, een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn, waarvan het bedrag niet hoger is dan:
- 20 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 EUR is;
- 30 EUR vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 EUR is;
- 65 EUR vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 EUR met een maximum van 2000 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500 EUR is.
De kosten voor een bijkomende herinnering bedragen 7,50 EUR vermeerderd met de op het ogenblik geldende van de verzending geldende portokosten.
6.6 Betalingen die de Klant aan PGLAS verricht, worden in de eerste plaats aangerekend op de door de Klant verschuldigde kosten, daarna op de verschuldigde interesten en pas in laatste instantie op de verschuldigde hoofdsom.
Artikel 7 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
7.1 PGLAS verbindt zich ertoe om de overeenkomst met de Klant volgens de regels van de kunst uit te voeren. Er rust op PGLAS evenwel slechts een inspanningsverbintenis en in geen geval een resultaatsverbintenis.
7.2 Behoudens in geval een overeenkomst tot stand komt met een Consument Klant, is de termijn zoals overeengekomen in de offerte te allen tijde strikt indicatief en zonder enige resultaatsverbintenis in hoofde van PGLAS. Een overschrijding van de overeengekomen termijn kan in dit geval geen aanleiding geven tot een recht op enige schadevergoeding in hoofde van de Klant, een eenzijdige vermindering van de overeengekomen prijs of een recht om de overeenkomst met PGLAS te beëindigen.
7.3 Indien een termijn werd overeengekomen in de overeenkomst gesloten met een Consument Klant, is deze termijn bindend voor PGLAS. In geval dat PGLAS deze verbintenis niet nakomt door een fout in haar hoofde, is de Consument Klant uitsluitend gerechtigd om te verzoeken de uitvoering van de overeenkomst te laten plaatsvinden binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien PGLAS nalaat om binnen deze aanvullende termijn te voldoen aan haar verbintenissen ten aanzien van de Consument Klant, zal de Consument Klant uitsluitend gerechtigd zijn om een vergoeding te vragen voor de schade die hij of zij hierdoor lijdt mits hij of zij deze kan bewijzen of om de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling te beëindigen mits vergoeding van de kosten die PGLAS reeds heeft gemaakt.
7.4 Overeengekomen termijnen worden in ieder geval verlengd ingevolge eventuele vertragingen te wijten aan een overmachtssituatie (zie artikel 7), een derde en/of de Klant, waaronder doch niet beperkt tot laattijdig door de Klant aan PGLAS verstrekte informatie die noodzakelijk is om de uitvoering van de overeenkomst aan te vatten, en dit zonder enige schadevergoeding. Ook ingeval van bestelde meerwerken of wijzigingen is PGLAS gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen zonder enige schadevergoeding.
7.5 Behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt de leverings- en uitvoeringstermijn uitgedrukt in werkdagen. Als werkdagen worden niet beschouwd: zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantie en dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen ervan de dienstverlening gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken.
7.2 Behoudens in geval een overeenkomst tot stand komt met een Consument Klant, is de termijn zoals overeengekomen in de offerte te allen tijde strikt indicatief en zonder enige resultaatsverbintenis in hoofde van PGLAS. Een overschrijding van de overeengekomen termijn kan in dit geval geen aanleiding geven tot een recht op enige schadevergoeding in hoofde van de Klant, een eenzijdige vermindering van de overeengekomen prijs of een recht om de overeenkomst met PGLAS te beëindigen.
7.3 Indien een termijn werd overeengekomen in de overeenkomst gesloten met een Consument Klant, is deze termijn bindend voor PGLAS. In geval dat PGLAS deze verbintenis niet nakomt door een fout in haar hoofde, is de Consument Klant uitsluitend gerechtigd om te verzoeken de uitvoering van de overeenkomst te laten plaatsvinden binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien PGLAS nalaat om binnen deze aanvullende termijn te voldoen aan haar verbintenissen ten aanzien van de Consument Klant, zal de Consument Klant uitsluitend gerechtigd zijn om een vergoeding te vragen voor de schade die hij of zij hierdoor lijdt mits hij of zij deze kan bewijzen of om de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling te beëindigen mits vergoeding van de kosten die PGLAS reeds heeft gemaakt.
7.4 Overeengekomen termijnen worden in ieder geval verlengd ingevolge eventuele vertragingen te wijten aan een overmachtssituatie (zie artikel 7), een derde en/of de Klant, waaronder doch niet beperkt tot laattijdig door de Klant aan PGLAS verstrekte informatie die noodzakelijk is om de uitvoering van de overeenkomst aan te vatten, en dit zonder enige schadevergoeding. Ook ingeval van bestelde meerwerken of wijzigingen is PGLAS gerechtigd om de vooropgestelde uitvoeringstermijn te verlengen zonder enige schadevergoeding.
7.5 Behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt de leverings- en uitvoeringstermijn uitgedrukt in werkdagen. Als werkdagen worden niet beschouwd: zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantie en dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen ervan de dienstverlening gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken.
Artikel 8 – OVERMACHT
8.1 Indien na de totstandkoming van de overeenkomst de uitvoering ervan wegens overmacht niet kan plaatsvinden, zal de tekortkomende partij de wederpartij hiervan op de hoogte brengen binnen een termijn van 7 (zeven) kalenderdagen na aanvang van de overmachtssituatie.
8.2 Onder overmacht wordt verstaan, de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één der partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien. Zonder exhaustiviteit na te streven, worden als gevallen van overmacht beschouwd: weersomstandigheden, uitputting van de voorraad, vertragingen of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie/pandemie, overstroming, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventie van overheidswege en fouten en vertragingen te wijten aan derden.
8.3 In geval de overmachtssituatie een onderbreking van de uitvoering tot gevolg heeft, worden de uitvoeringstermijn en de verplichtingen van de desbetreffende partij in ieder geval van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de dienstverlening weer op te starten. Partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen leveren om de gevolgen van de overmachtssituatie te beperken.
8.4 Indien de situatie van overmacht langer duurt dan 2 (twee) maanden, is elke partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de andere partij tot betaling van enige schadevergoeding aan de eerste partij kan worden gehouden, met uitzondering van de kosten die PGLAS reeds heeft gemaakt voorafgaand aan de overmachtssituatie die ten laste van de Klant zullen zijn.
8.2 Onder overmacht wordt verstaan, de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één der partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds te voorzien. Zonder exhaustiviteit na te streven, worden als gevallen van overmacht beschouwd: weersomstandigheden, uitputting van de voorraad, vertragingen of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie/pandemie, overstroming, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventie van overheidswege en fouten en vertragingen te wijten aan derden.
8.3 In geval de overmachtssituatie een onderbreking van de uitvoering tot gevolg heeft, worden de uitvoeringstermijn en de verplichtingen van de desbetreffende partij in ieder geval van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de dienstverlening weer op te starten. Partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen leveren om de gevolgen van de overmachtssituatie te beperken.
8.4 Indien de situatie van overmacht langer duurt dan 2 (twee) maanden, is elke partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de andere partij tot betaling van enige schadevergoeding aan de eerste partij kan worden gehouden, met uitzondering van de kosten die PGLAS reeds heeft gemaakt voorafgaand aan de overmachtssituatie die ten laste van de Klant zullen zijn.
Artikel 9 – OPLEVERING
9.1 Indien de Klant nalaat om gedurende een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na de dag van de voltooiing van de werken opmerkingen te geven, wordt de oplevering als verkregen beschouwd en worden de geleverde diensten geacht te zijn aanvaard.
9.2 Ook de ingebruikname zonder het formuleren van enig voorbehoud en/of de integrale betaling van de eindfactuur gelden als aanvaarding van de werken en worden derhalve als moment van oplevering beschouwd.
9.2 Ook de ingebruikname zonder het formuleren van enig voorbehoud en/of de integrale betaling van de eindfactuur gelden als aanvaarding van de werken en worden derhalve als moment van oplevering beschouwd.
Artikel 10 - EIGENDOMSVOORBEHOUD EN OVERDRACHT VAN RISICO
10.1 De eigendom die rust op de goederen die onderdeel uitmaken van de overeenkomst en in het kader daarvan geleverd worden aan de Klant door PGLAS, zal pas worden overgedragen aan de Klant bij volledige voldoening door de Klant van de betreffende facturen, inclusief interesten en een voorkomend schadebeding. Niettemin zullen de risico’s van het verlies of de vernietiging van zulke goederen integraal worden gedragen door de Klant vanaf de levering bij de Klant.
10.2 Tot op het ogenblik dat de eigendom van de goederen effectief aan de Klant is overgedragen, (i) is het de Klant verboden om over de goederen te beschikken, ze als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden of te bezwaren met enig ander zekerheidsrecht, (ii) zal de Klant op de goederen een teken aanbrengen dat duidelijk aangeeft dat de goederen eigendom zijn van PGLAS, en (iii) zal de Klant de goederen apart opslaan zodat ze niet vermengd worden met goederen van de Klant of van derde partijen.
10.3 De Klant verbindt zich ertoe om PGLAS onmiddellijk schriftelijk te verwittigen van elk recht dat een derde op de goederen, waar krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud op rust, zou doen gelden.
10.4 De Klant verbindt zich ertoe om PGLAS onmiddellijk schriftelijk te verwittigen indien de goederen worden opgeslagen in een pand dat niet zijn of haar eigendom is en zal op verzoek van PGLAS de identiteit van de eigenaar meedelen.
10.5 In geval dat PGLAS beroep doet op het eigendomsvoorbehoud ten gevolge van de niet-betaling door de Klant, wordt de overeenkomst als ontbonden beschouwd, onverminderd het recht van PGLAS op vergoeding van de eventuele schade, waaronder doch niet beperkt tot gederfde winst en andere commerciële schade.
10.6 Kosten die gepaard gaan met of schade veroorzaakt door het terughalen van goederen door PGLAS, vallen ten laste van de Klant.
10.2 Tot op het ogenblik dat de eigendom van de goederen effectief aan de Klant is overgedragen, (i) is het de Klant verboden om over de goederen te beschikken, ze als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden of te bezwaren met enig ander zekerheidsrecht, (ii) zal de Klant op de goederen een teken aanbrengen dat duidelijk aangeeft dat de goederen eigendom zijn van PGLAS, en (iii) zal de Klant de goederen apart opslaan zodat ze niet vermengd worden met goederen van de Klant of van derde partijen.
10.3 De Klant verbindt zich ertoe om PGLAS onmiddellijk schriftelijk te verwittigen van elk recht dat een derde op de goederen, waar krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud op rust, zou doen gelden.
10.4 De Klant verbindt zich ertoe om PGLAS onmiddellijk schriftelijk te verwittigen indien de goederen worden opgeslagen in een pand dat niet zijn of haar eigendom is en zal op verzoek van PGLAS de identiteit van de eigenaar meedelen.
10.5 In geval dat PGLAS beroep doet op het eigendomsvoorbehoud ten gevolge van de niet-betaling door de Klant, wordt de overeenkomst als ontbonden beschouwd, onverminderd het recht van PGLAS op vergoeding van de eventuele schade, waaronder doch niet beperkt tot gederfde winst en andere commerciële schade.
10.6 Kosten die gepaard gaan met of schade veroorzaakt door het terughalen van goederen door PGLAS, vallen ten laste van de Klant.
Artikel 11 – ONDERAANNEMING
11.1 PGLAS is gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan één of meerdere onderaannemers, die onder het toezicht van PGLAS de overeenkomst uitvoeren volgens de regels van de kunst.
11.2 De onderaannemers waar PGLAS beroep op doet, zullen de overeengekomen uitvoeringstermijn en aanvullende afspraken in acht nemen wanneer zij in opdracht van PGLAS goederen en/of diensten leveren.
11.3 Behoudens ingeval van bedrog of opzettelijke fout in hoofde van de onderaannemer, is PGLAS aansprakelijk voor enige schade veroorzaakt door een onderaannemer.
11.2 De onderaannemers waar PGLAS beroep op doet, zullen de overeengekomen uitvoeringstermijn en aanvullende afspraken in acht nemen wanneer zij in opdracht van PGLAS goederen en/of diensten leveren.
11.3 Behoudens ingeval van bedrog of opzettelijke fout in hoofde van de onderaannemer, is PGLAS aansprakelijk voor enige schade veroorzaakt door een onderaannemer.
Artikel 12 –GARANTIE EN KLACHTEN
12.1 PGLAS staat er voor in om goederen en/of diensten te leveren die overeenstemmen met de overeengekomen goederen en/of diensten, conform de regels van de kunst.
12.2 De Klant verbindt zich ertoe om de goederen en/of diensten na levering door PGLAS onmiddellijk te onderzoeken op hun overeenstemming en zichtbare gebreken. Een eventueel gebrek aan overeenstemming tussen de overeengekomen goederen en/of diensten en de goederen en/of diensten die werden geleverd of het bestaan van een zichtbaar gebrek, dient onverwijld en uiterlijk 10 (tien) kalenderdagen na levering schriftelijk aan PGLAS te worden meegedeeld, bij gebreke waaraan de goederen en/of diensten worden geacht te zijn aanvaard door de Klant.
Na de gunning van de oplevering kan PGLAS niet meer aansprakelijk worden gesteld voor een gebrek aan overeenstemming en/of enig zichtbaar gebrek.
12.3 Klachten op grond van verborgen gebreken dienen, op straffe van verval, onmiddellijk na de ontdekking ervan en uiterlijk 2 (twee) maanden na ontdekking per aangetekend schrijven door de Klant aan PGLAS te worden meegedeeld.
12.4 Klachten op grond van conformiteitsgebreken kunnen enkel door Consument Klanten worden ingeroepen en dienen, op straffe van verval, binnen 2 (twee) maanden na de ontdekking ervan en uiterlijk 2 (twee) jaar na levering per aangetekend schrijven door de Consument Klant aan PGLAS te worden meegedeeld.
12.5 De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven.
12.6 Indien de door PGLAS binnen het kader van de overeenkomst met de Klant geleverde goederen zichtbare gebreken vertonen of als de Klant aantoont dat een geleverd goed niet overeenstemmend is, heeft de Klant recht op herstelling, vervanging, of de uitvoering van de overeenkomst bij equivalent indien een herstelling of vervanging niet mogelijk is, dan wel op de ontbinding van de overeenkomst. In dat geval kan de Klant alleen aanspraak maken op een vorm van schadevergoeding indien deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.
12.7 In geval het gaat om verborgen gebreken, kan de Klant uitsluitend aanspraak maken op een terugbetaling van de prijs van het gebrekkige goed na teruggave ervan aan PGLAS, dan wel op een prijsvermindering, waarbij de Klant enkel aanspraak kan maken op een vorm van schadevergoeding, mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.
12.8 Ten aanzien van Consument Klanten geldt in geval van een conformiteitsgebrek dat (i) de gebrekkige goederen in natura worden hersteld, zijnde door vervanging of herstelling, (ii) indien een vervanging of herstelling voor PGLAS onmogelijk is of onredelijke kosten met zich zou meebrengen, de Consument Klant een prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst kan vorderen, en (iii) de Consument Klant desgevallend aanspraak kan maken op een aanvullende schadevergoeding mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.
12.9 Klachten met betrekking tot goederen en/of diensten die na levering door de Klant of een derde partij zijn gewijzigd of gebreken die te wijten zijn aan de Klant of een derde partij worden niet in aanmerking genomen.
12.10 De Klant is gehouden om PGLAS in staat te stellen de klacht te onderzoeken en dient derhalve zijn of haar volledige medewerking te verlenen.
12.11 De onvoorwaardelijke aanvaarding van de goederen en/of diensten geleverd door PGLAS zal blijken uit de voorbehoudsloze ingebruikneming van de geleverde goederen en/of diensten.
12.12 De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven.
12.13 De goederen en/of gebruikte materialen (zoals doch niet beperkt tot glas) afkomstig van derden die onderdeel uitmaken van de offerte en in het kader daarvan geleverd worden aan de Klant door PGLAS, zijn onderhevig aan de garantievoorwaarden van deze derde partijen die door PGLAS rechtstreeks jegens de Klant zullen ingeroepen kunnen worden.
12.2 De Klant verbindt zich ertoe om de goederen en/of diensten na levering door PGLAS onmiddellijk te onderzoeken op hun overeenstemming en zichtbare gebreken. Een eventueel gebrek aan overeenstemming tussen de overeengekomen goederen en/of diensten en de goederen en/of diensten die werden geleverd of het bestaan van een zichtbaar gebrek, dient onverwijld en uiterlijk 10 (tien) kalenderdagen na levering schriftelijk aan PGLAS te worden meegedeeld, bij gebreke waaraan de goederen en/of diensten worden geacht te zijn aanvaard door de Klant.
Na de gunning van de oplevering kan PGLAS niet meer aansprakelijk worden gesteld voor een gebrek aan overeenstemming en/of enig zichtbaar gebrek.
12.3 Klachten op grond van verborgen gebreken dienen, op straffe van verval, onmiddellijk na de ontdekking ervan en uiterlijk 2 (twee) maanden na ontdekking per aangetekend schrijven door de Klant aan PGLAS te worden meegedeeld.
12.4 Klachten op grond van conformiteitsgebreken kunnen enkel door Consument Klanten worden ingeroepen en dienen, op straffe van verval, binnen 2 (twee) maanden na de ontdekking ervan en uiterlijk 2 (twee) jaar na levering per aangetekend schrijven door de Consument Klant aan PGLAS te worden meegedeeld.
12.5 De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven.
12.6 Indien de door PGLAS binnen het kader van de overeenkomst met de Klant geleverde goederen zichtbare gebreken vertonen of als de Klant aantoont dat een geleverd goed niet overeenstemmend is, heeft de Klant recht op herstelling, vervanging, of de uitvoering van de overeenkomst bij equivalent indien een herstelling of vervanging niet mogelijk is, dan wel op de ontbinding van de overeenkomst. In dat geval kan de Klant alleen aanspraak maken op een vorm van schadevergoeding indien deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.
12.7 In geval het gaat om verborgen gebreken, kan de Klant uitsluitend aanspraak maken op een terugbetaling van de prijs van het gebrekkige goed na teruggave ervan aan PGLAS, dan wel op een prijsvermindering, waarbij de Klant enkel aanspraak kan maken op een vorm van schadevergoeding, mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.
12.8 Ten aanzien van Consument Klanten geldt in geval van een conformiteitsgebrek dat (i) de gebrekkige goederen in natura worden hersteld, zijnde door vervanging of herstelling, (ii) indien een vervanging of herstelling voor PGLAS onmogelijk is of onredelijke kosten met zich zou meebrengen, de Consument Klant een prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst kan vorderen, en (iii) de Consument Klant desgevallend aanspraak kan maken op een aanvullende schadevergoeding mits deze op objectieve wijze kan worden aangetoond.
12.9 Klachten met betrekking tot goederen en/of diensten die na levering door de Klant of een derde partij zijn gewijzigd of gebreken die te wijten zijn aan de Klant of een derde partij worden niet in aanmerking genomen.
12.10 De Klant is gehouden om PGLAS in staat te stellen de klacht te onderzoeken en dient derhalve zijn of haar volledige medewerking te verlenen.
12.11 De onvoorwaardelijke aanvaarding van de goederen en/of diensten geleverd door PGLAS zal blijken uit de voorbehoudsloze ingebruikneming van de geleverde goederen en/of diensten.
12.12 De klachten dienen zeer nauwkeurig te worden omschreven.
12.13 De goederen en/of gebruikte materialen (zoals doch niet beperkt tot glas) afkomstig van derden die onderdeel uitmaken van de offerte en in het kader daarvan geleverd worden aan de Klant door PGLAS, zijn onderhevig aan de garantievoorwaarden van deze derde partijen die door PGLAS rechtstreeks jegens de Klant zullen ingeroepen kunnen worden.
Artikel 13 – AANSPRAKELIJKHEID
13.1 Behoudens in geval van bedrog of opzettelijke fout van PGLAS of haar aangestelden is PGLAS nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte schade of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, verlies van cliënteel of vorderingen van derden, of enige andere vorm van schade.
13.2 PGLAS is daarenboven nooit aansprakelijk voor schade die niet volgt uit een fout in haar hoofde, waaronder doch niet beperkt tot overmacht, aangebrachte wijzigingen door de Klant of een derde partij of het ontbreken van de vereiste vergunningen.
13.3 De totale (contractuele en buitencontractuele) aansprakelijkheid van PGLAS voor directe schade wordt te allen tijde beperkt tot de prijs effectief betaald door de Klant.
13.4 De directe schade toerekenbaar aan PGLAS zal, naar keuze van PGLAS, verholpen worden in natura, door vervanging of herstelling. In geval het een Consument Klant betreft is er een keuzerecht tussen een herstel in natura, een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst. Indien een herstel in natura onmogelijk is of een onredelijke werklast met zich meebrengt, zal PGLAS de prijs zoals vastgelegd in de bevestigde offerte terugbetalen aan de Klant, rekening houdend met het genot dat de Klant reeds gehad heeft van de betreffende goederen en/of diensten.
13.5 De Klant is als enige aansprakelijk voor burenhinder. De Klant zal PGLAS dan ook vrijwaren wanneer PGLAS op deze grond wordt aangesproken.
13.6 Behoudens ingeval van schade als gevolg van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of schade ingevolge een opzettelijke fout, kunnen PGLAS, haar bestuurder(s) of haar werknemer(s) nooit buitencontractueel aansprakelijk zijn voor schade die voortvloeit uit de nietnakoming van een contractuele verbintenis die ook een buitencontractuele fout uitmaakt.
13.2 PGLAS is daarenboven nooit aansprakelijk voor schade die niet volgt uit een fout in haar hoofde, waaronder doch niet beperkt tot overmacht, aangebrachte wijzigingen door de Klant of een derde partij of het ontbreken van de vereiste vergunningen.
13.3 De totale (contractuele en buitencontractuele) aansprakelijkheid van PGLAS voor directe schade wordt te allen tijde beperkt tot de prijs effectief betaald door de Klant.
13.4 De directe schade toerekenbaar aan PGLAS zal, naar keuze van PGLAS, verholpen worden in natura, door vervanging of herstelling. In geval het een Consument Klant betreft is er een keuzerecht tussen een herstel in natura, een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst. Indien een herstel in natura onmogelijk is of een onredelijke werklast met zich meebrengt, zal PGLAS de prijs zoals vastgelegd in de bevestigde offerte terugbetalen aan de Klant, rekening houdend met het genot dat de Klant reeds gehad heeft van de betreffende goederen en/of diensten.
13.5 De Klant is als enige aansprakelijk voor burenhinder. De Klant zal PGLAS dan ook vrijwaren wanneer PGLAS op deze grond wordt aangesproken.
13.6 Behoudens ingeval van schade als gevolg van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of schade ingevolge een opzettelijke fout, kunnen PGLAS, haar bestuurder(s) of haar werknemer(s) nooit buitencontractueel aansprakelijk zijn voor schade die voortvloeit uit de nietnakoming van een contractuele verbintenis die ook een buitencontractuele fout uitmaakt.
Artikel 14 – VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
14.1 De Klant is gehouden tot het verstrekken van de correcte en volledige gegevens aan PGLAS teneinde haar in staat te stellen een prijs te berekenen die overeenstemt met de werkelijke kostprijs van haar goederen en/of diensten.
14.2 De Klant is gehouden tot het naleven en uitvoeren van de informatie en richtlijnen die PGLAS hem/haar bezorgt met het oog op de uitvoering van de werkzaamheden. PGLAS is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen en/of schade voortvloeiende uit de niet-naleving of foutieve uitvoering van deze richtlijnen.
14.3 De Klant is verplicht om de gemaakte planningen en voorbereidingen voor de uitvoering van de werkzaamheden te respecteren. Indien de Klant de uitvoering van de werkzaamheden niet op de geplande datum kan laten doorgaan, dient dit minimaal 5 (vijf) werkdagen van tevoren aan PGLAS te worden gemeld. Indien de Klant nalaat tijdig of niet te verwittigen, behoudt PGLAS zich het recht voor om de gemaakte planning aan te passen en zal de Klant de kosten voor de gemiste werkdag(en) vergoeden, tegen het alsdan geldende uurtarief van PGLAS.
14.4 Indien zulks noodzakelijk is, is de Klant verantwoordelijk voor het afplakken ter bescherming van de plaats van uitvoering van de werkzaamheden.
14.5 Tijdens de uitvoering van de werken dient de Klant PGLAS kosteloos te voorzien van sanitaire voorzieningen, stromend water en elektriciteit. De Klant verbindt zich ertoe om ervoor te zorgen dat de plaats waar de werken moeten worden verricht vóór aanvang van de werkzaamheden goed bereikbaar en vrij is.
14.6 Behoudens andersluidende afspraken, is de Klant verantwoordelijk voor de afvoer van steenpuin en bouwafval ten gevolge van de uitvoering van de werken.
14.7 De Klant verbindt zich ertoe een verzekering voor brand- en stormschade af te sluiten.
14.8 Indien de Klant verzaakt aan zijn/haar contractuele verplichtingen, is PGLAS gerechtigd de levering op te schorten totdat voorgaande verplichtingen door de Klant vervuld worden, waardoor de uitvoeringstermijn in ieder geval zal verlengd worden en de kosten hiervoor volledig aan de Klant aangerekend zullen worden.
14.2 De Klant is gehouden tot het naleven en uitvoeren van de informatie en richtlijnen die PGLAS hem/haar bezorgt met het oog op de uitvoering van de werkzaamheden. PGLAS is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen en/of schade voortvloeiende uit de niet-naleving of foutieve uitvoering van deze richtlijnen.
14.3 De Klant is verplicht om de gemaakte planningen en voorbereidingen voor de uitvoering van de werkzaamheden te respecteren. Indien de Klant de uitvoering van de werkzaamheden niet op de geplande datum kan laten doorgaan, dient dit minimaal 5 (vijf) werkdagen van tevoren aan PGLAS te worden gemeld. Indien de Klant nalaat tijdig of niet te verwittigen, behoudt PGLAS zich het recht voor om de gemaakte planning aan te passen en zal de Klant de kosten voor de gemiste werkdag(en) vergoeden, tegen het alsdan geldende uurtarief van PGLAS.
14.4 Indien zulks noodzakelijk is, is de Klant verantwoordelijk voor het afplakken ter bescherming van de plaats van uitvoering van de werkzaamheden.
14.5 Tijdens de uitvoering van de werken dient de Klant PGLAS kosteloos te voorzien van sanitaire voorzieningen, stromend water en elektriciteit. De Klant verbindt zich ertoe om ervoor te zorgen dat de plaats waar de werken moeten worden verricht vóór aanvang van de werkzaamheden goed bereikbaar en vrij is.
14.6 Behoudens andersluidende afspraken, is de Klant verantwoordelijk voor de afvoer van steenpuin en bouwafval ten gevolge van de uitvoering van de werken.
14.7 De Klant verbindt zich ertoe een verzekering voor brand- en stormschade af te sluiten.
14.8 Indien de Klant verzaakt aan zijn/haar contractuele verplichtingen, is PGLAS gerechtigd de levering op te schorten totdat voorgaande verplichtingen door de Klant vervuld worden, waardoor de uitvoeringstermijn in ieder geval zal verlengd worden en de kosten hiervoor volledig aan de Klant aangerekend zullen worden.
Artikel 15 – DUUR EN BEËINDIGING
15.1 De overeenkomst tussen PGLAS en de Klant vat aan op de datum zoals schriftelijk overeengekomen in de bevestigde offerte dan wel op de datum waarop PGLAS overgaat tot uitvoering van een overeenkomst en zal eindigen wanneer de goederen en/of diensten door PGLAS aan de Klant werden geleverd en de Klant alle verschuldigde betalingen onder de overeenkomst heeft volbracht.
15.2 Indien de Klant voortijdig geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan is deze krachtens artikel 1794 OBW gehouden tot een schadeloosstelling van alle uitgaven, arbeid en winstderving aan PGLAS, hetgeen forfaitair wordt begroot op 40% van de totale offertesom, onverminderd het recht van PGLAS om betaling te vorderen van aantoonbare hogere werkelijk geleden schade. Indien er een voorschot door de Klant werd betaald, zal dit voorschot worden aangerekend op het door de Klant verschuldigde bedrag.
15.3 Elke partij heeft het recht om de overeenkomst te allen tijde, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, met onmiddellijke ingang, mits schriftelijke kennisgeving per aangetekend schrijven, te beëindigen in de volgende gevallen: (i) indien de andere partij, ondanks schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van 7 (zeven) werkdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende materiële verplichtingen, (ii) bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement door de andere partij, of (iii) bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de andere partij. In geval van zulke beëindiging behoudt elke partij zich het recht voor om een vergoeding te vorderen voor de kosten, interesten en schade die ze hierdoor heeft geleden en worden alle vorderingen onmiddellijk opeisbaar.
15.2 Indien de Klant voortijdig geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan is deze krachtens artikel 1794 OBW gehouden tot een schadeloosstelling van alle uitgaven, arbeid en winstderving aan PGLAS, hetgeen forfaitair wordt begroot op 40% van de totale offertesom, onverminderd het recht van PGLAS om betaling te vorderen van aantoonbare hogere werkelijk geleden schade. Indien er een voorschot door de Klant werd betaald, zal dit voorschot worden aangerekend op het door de Klant verschuldigde bedrag.
15.3 Elke partij heeft het recht om de overeenkomst te allen tijde, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, met onmiddellijke ingang, mits schriftelijke kennisgeving per aangetekend schrijven, te beëindigen in de volgende gevallen: (i) indien de andere partij, ondanks schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van 7 (zeven) werkdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende materiële verplichtingen, (ii) bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement door de andere partij, of (iii) bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de andere partij. In geval van zulke beëindiging behoudt elke partij zich het recht voor om een vergoeding te vorderen voor de kosten, interesten en schade die ze hierdoor heeft geleden en worden alle vorderingen onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 16 – GEGEVENSBESCHERMING
16.1 PGLAS verbindt zich ertoe om alle persoonsgegevens die ze ontvangt van de Klant te behandelen in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
16.2 Indien de Klant meer informatie wenst aangaande het privacy beleid van PGLAS, kan hij of zij contact opnemen met PGLAS via e-mail pglas@pglas.be of de privacyverklaring van PGLAS raadplegen via de website van PGLAS (https://www.pglas.be/privacy-policy).
16.2 Indien de Klant meer informatie wenst aangaande het privacy beleid van PGLAS, kan hij of zij contact opnemen met PGLAS via e-mail pglas@pglas.be of de privacyverklaring van PGLAS raadplegen via de website van PGLAS (https://www.pglas.be/privacy-policy).
Artikel 17 - OVERIGE BEPALINGEN
17.1 Overdracht van de overeenkomst
PGLAS heeft te allen tijde het recht haar rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst over te dragen aan een derde partij. In geval van overdracht, zal PGLAS de Klant hiervan in kennis stellen en in deze kennisgeving zal PGLAS vermelden door welke partij de facturatie zal plaatsvinden. Het is de Klant niet toegestaan zijn of haar rechten onder de overeenkomst over te dragen aan een derde partij, tenzij met de voorafgaande, schriftelijke toestemming van PGLAS.
17.2 Kennisgevingen
Alle kennisgevingen waarin de overeenkomst voorziet of die in verband met de overeenkomst gebeuren, moeten per aangetekend schrijven gemeld worden aan de andere partij op het adres zoals opgenomen in de bevestigde offerte.
Elke kennisgeving wordt geacht te zijn ontvangen (i) 5 (vijf) werkdagen na poststempel, indien de kennisgeving gebeurt via aangetekende brief, of (ii) 1 (één) werkdag na de datum van het ontvangstbewijs, indien de kennisgeving gebeurt tegen ontvangstbewijs. Deze termijnen zijn inclusief dies a quo en dies ad quem. Om het bewijs te leveren van een kennisgeving zal het volstaan te bewijzen dat de kennisgeving correct werd geadresseerd of overhandigd en dat de eventuele bevestigingskopie daarvan behoorlijk werd verzonden.
17.3 Geen afstand
Geen enkele onthouding en geen enkel nalaten van enige partij om haar rechten onder enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden uit te oefenen of af te dwingen, zal een afstand daarvan of een afstand van het recht van die partij om enige andere bepaling van deze Algemene Voorwaarden af te dwingen, uitmaken, en geen enkele afstand door enige partij van enige inbreuk op enige bepaling of clausule van deze Algemene Voorwaarden zal geacht worden een afstand te zijn van enige inbreuk op enige andere bepaling of clausule daarvan.
17.4 Splitsbaarheid
Indien enige bepaling (of een deel daarvan) van deze Algemene Voorwaarden onafdwingbaar, nietig, niet-toepasbaar of strijdig met een bepaling van dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet beïnvloeden. In een dergelijk geval zullen PGLAS en de Klant te goeder trouw onderhandelen om de betreffende bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
PGLAS heeft te allen tijde het recht haar rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst over te dragen aan een derde partij. In geval van overdracht, zal PGLAS de Klant hiervan in kennis stellen en in deze kennisgeving zal PGLAS vermelden door welke partij de facturatie zal plaatsvinden. Het is de Klant niet toegestaan zijn of haar rechten onder de overeenkomst over te dragen aan een derde partij, tenzij met de voorafgaande, schriftelijke toestemming van PGLAS.
17.2 Kennisgevingen
Alle kennisgevingen waarin de overeenkomst voorziet of die in verband met de overeenkomst gebeuren, moeten per aangetekend schrijven gemeld worden aan de andere partij op het adres zoals opgenomen in de bevestigde offerte.
Elke kennisgeving wordt geacht te zijn ontvangen (i) 5 (vijf) werkdagen na poststempel, indien de kennisgeving gebeurt via aangetekende brief, of (ii) 1 (één) werkdag na de datum van het ontvangstbewijs, indien de kennisgeving gebeurt tegen ontvangstbewijs. Deze termijnen zijn inclusief dies a quo en dies ad quem. Om het bewijs te leveren van een kennisgeving zal het volstaan te bewijzen dat de kennisgeving correct werd geadresseerd of overhandigd en dat de eventuele bevestigingskopie daarvan behoorlijk werd verzonden.
17.3 Geen afstand
Geen enkele onthouding en geen enkel nalaten van enige partij om haar rechten onder enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden uit te oefenen of af te dwingen, zal een afstand daarvan of een afstand van het recht van die partij om enige andere bepaling van deze Algemene Voorwaarden af te dwingen, uitmaken, en geen enkele afstand door enige partij van enige inbreuk op enige bepaling of clausule van deze Algemene Voorwaarden zal geacht worden een afstand te zijn van enige inbreuk op enige andere bepaling of clausule daarvan.
17.4 Splitsbaarheid
Indien enige bepaling (of een deel daarvan) van deze Algemene Voorwaarden onafdwingbaar, nietig, niet-toepasbaar of strijdig met een bepaling van dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet beïnvloeden. In een dergelijk geval zullen PGLAS en de Klant te goeder trouw onderhandelen om de betreffende bepaling te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
Artikel 18 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
18.1 Deze Algemene Voorwaarden en elke vordering of geschil dat voortvloeit uit of verband houdt met deze Algemene Voorwaarden, wordt beheerst door en zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
18.2 Elke betwisting over de interpretatie of toepassing van de Algemene Voorwaarden en elk geschil met PGLAS valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken te Antwerpen, afdeling Turnhout, tenzij de wet dwingend een andere rechtbank voorschrijft.
18.2 Elke betwisting over de interpretatie of toepassing van de Algemene Voorwaarden en elk geschil met PGLAS valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken te Antwerpen, afdeling Turnhout, tenzij de wet dwingend een andere rechtbank voorschrijft.